Försäljningsvillkor

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på clio@clio.se.

1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Clio bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits. Om leveranstid ändras i beställningen kommer du att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Clio har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter till dess att fullständig betalning har mottagits från dig. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Clio måste kunna fastställa din bostadsadress.

2. Priser
I priserna ingår moms med 6 % för beställningar av böcker inom EU (i priset på vissa andra varor kan momssatsen vara 25 %). Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Clio inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har du rätt att utan kostnad häva köpet.

3. Frakt
En fraktkostnad tillkommer: inom Sverige 39 kr, utomlands 95 kr, oavsett antal varor/böcker.

4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor
4.1 Faktura (endast inom Sverige)
Avgiften för att betala mot faktura är 0 kronor. Fakturan medföljer ditt bokpaket.

Betalningsvillkor: Vid fakturabetalning gäller 30 dagar från det att varan skickats. Vid försenad betalning påförs 60 kr.

4.2 Kortbetalning
Vi använder Stripe (https://stripe.com) för säkra kortbetalningar.

Stripe är ett av världens ledande företag inom kortbetalningar. Dina kortuppgifter sparas aldrig hos oss utan är säkra hos Stripe som krypterar dem enligt branschens strängaste krav, PCI Service Provider Level 1. Uppgifterna används enbart för dragningar kopplade till köp och abonnemang, och uppgifterna delas inte med tredje part.

Läs mer om Stripe här: https://stripe.com/en-se/about

5. Leveranser
Beställningar som görs före klockan 15.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras normalt inom 3–7 dagar inom Sverige.

Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera webbplatsen, och då upplyser vi dig om den beräknade leveranstiden. Du har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av PostNord eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post.

6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till dig för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som medlem alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.

7. Transport
Clio ansvarar för transport till dig som medlem. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadade varor
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till clio@fsys.se.

9. Ångerrätt och öppet köp
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som medlem har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står du för returfrakten.

Som medlem i Clio erbjuds du även bytesrätt inom 30 dagar från det att du beställt varan. Detta gäller endast oanvända produkter.

10. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post clio@fsys.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

11. Återbetalningar
Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.

12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

13. Skydd av personuppgifter
Clio är personuppgiftsansvarig och behandlar dina personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Clio använder dina personuppgifter för att administrera ditt medlemskap. Clio kan använda dina personuppgifter för marknadsföring av Clio och företag som samarbetar med Clio. Du kan när som helst avbeställa sådana utskick. Clios integritetspolicy, anger hur Clio behandlar dina personuppgifter samt beskriver dina rättigheter.

14. Ej uthämtat paket
Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via en avi, e-post eller sms till dig. Du som medlem är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.

Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 95 kr.

15. Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.

http://www.konsumentverket.se/

http://www.arn.se/

Medlemsregler

Medlemsregler för vanliga medlemmar

  • Medlemskapet kostar ingenting.
  • Nio gånger om året får du Clios medlemstidning i brevlådan. Där presenteras förutom huvudboken ett stort antal boknyheter från en rad kvalitetsförlag. Dessutom får du nyhetsbrev med specialerbjudanden, inbjudningar till Clios föredrag, utflykter, resor etc.
  • Om du vill ha den aktuella huvudboken behöver du inte göra någonting – det för dig reserverade exemplaret skickas ut automatiskt. Vill du ha extra snabb leverans, kontakta vår kundtjänst.
  • Om du utöver huvudboken önskar beställa någonting, eller om du inte önskar huvudboken, åtar du dig att meddela Clio före »sista svarsdatum«. Enklast gör du dina beställningar (eller ev. avbeställningar) på www.clio.se, men du kan också använda det portofria svarskortet som medföljer varje medlemstidning eller Clios talsvar. Självfallet köper du bara de böcker du själv vill ha.
  • Du har returrätt inom 20 dagar om du inte blir nöjd med det du beställt. Observera att du själv står för returportot.
  • Tillsammans med leveransen av dina böcker kommer ett inbetalningskort som du har 30 dagar på dig att betala. Vid betalning på annat sätt ange medlemsnummer. Vid försenad betalning påförs 60:-.
  • Det tillkommer endast en expeditionsavgift på f.n. 39:- för varje leverans, oavsett antalet böcker i paketet. (Avgiften för utlandsmedlemmar är 95:-.)
  • Om du vill säga upp ditt medlemskap, gör du det via e-post. Ange medlemsnummer, namn och adress.
  • Vänligen observera att det endast får förekomma ett medlemskap per hushåll.
  • Ditt enda åtagande är att meddela Clio de gånger du inte önskar periodens huvudbok samt att köpa två böcker om året.

Obs! Clio är personuppgiftsansvarig och behandlar dina personuppgifter enligt den nya Dataskyddsförordningen (GDPR). Clio använder dina personuppgifter för att administrera ditt medlemskap. Clio kan använda dina personuppgifter för marknadsföring av Clio och företag som samarbetar med Clio. Du kan när som helst avbeställa sådana utskick. Clios integritetspolicy, anger hur Clio behandlar dina personuppgifter samt beskriver dina rättigheter.

Medlemsregler för webbmedlemmar

  • Som webbmedlem betalar du 39 kr/mån som dras från ditt kontokort.
  • Du får alltid 20% rabatt på Clios boksortiment.
  • Nio gånger om året får du Clios medlemstidning – i pdf-format – via ett nyhetsbrev. Där presenteras förutom huvudboken ett stort antal boknyheter från en rad kvalitetsförlag. Dessutom får du nyhetsbrev med specialerbjudanden, inbjudningar till Clios föredrag, utflykter, resor etc.
  • Som webbmedlem behöver du inte tänka på något avbeställningsdatum (även om det står angivet i medlemstidningen). Om du önskar periodens utvalda huvudbok, beställer du den tillsammans med alla andra böcker på Clios webbplats.
  • Du har returrätt inom 20 dagar om du inte blir nöjd med det du beställt. Observera att du själv står för returportot.
  • Tillsammans med leveransen av dina böcker kommer ett inbetalningskort som du har 30 dagar på dig att betala. Vid betalning på annat sätt ange medlemsnummer. Vid försenad betalning påförs 60:-.
  • Det tillkommer endast en expeditionsavgift på f.n. 39:- för varje leverans, oavsett antalet böcker i paketet. (Avgiften för utlandsmedlemmar är 95:-.)
  • Om du vill säga upp ditt webbmedlemskap gör du det via e-post. Ange medlemsnummer, namn och adress. Månadsavgiften upphör då att dras från ditt kontokort.

Obs! Clio är personuppgiftsansvarig och behandlar dina personuppgifter enligt den nya Dataskyddsförordningen (GDPR). Clio använder dina personuppgifter för att administrera ditt medlemskap. Clio kan använda dina personuppgifter för marknadsföring av Clio och företag som samarbetar med Clio. Du kan när som helst avbeställa sådana utskick. Clios integritetspolicy, anger hur Clio behandlar dina personuppgifter samt beskriver dina rättigheter.